[Comunicat] Cataloagele și pliantele tipărite creează probleme mai mari decât am fi crezut. (P)

Una dintre modalitățile tradiționale de promovare este distribuția de cataloage sau pliante tipărite. Este încă o practică obișnuită, deși trăim într-o perioadă în care conservarea resurselor, debarasarea deșeurilor și poluarea, sunt printre cele mai importante priorități pentru societatea noastră.

Milioane de cataloage tipărite sunt distribuite săptămânal. După ce și-au îndeplinit sau nu obiectivele de comunicare, le găsim împrăștiate prin scările de bloc,  sunt  duse de vânt pe spațiile verzi, blochează canalele de scurgere, sau ajung pe crengile copacilor. Există încă loc pentru cataloagele tipărite în mixul de promovare al companiilor sau creează doar probleme? Puteți trage singuri o concluzie.

Sunt dăunătoare mediului

Tone de materiale publicitare tipărite sunt aruncate aproape imediat după folosire. Potrivit studiului Zero Waste France association, doar în Franța, o singură familie primește anual în cutia poștală, peste 30 de kilograme de materiale tipărite nedorite. Chiar dacă sunt tipărite pe din hârtie reciclată, ele folosesc în continuare o resursă valoroasă, dificil de reînnoit – mii de copaci. Pentru a obține o tonă de hârtie sunt tăiați peste 20 de copaci.

Defrișarea are mai multe consecințe – reducerea biodiversității și deteriorarea ecosistemelor. Potrivit WWF Handbook: „Consumul global de hârtie este estimat la un milion de tone zilnic.

Un alt factor care ne afectează semnificativ este amprenta de carbon generată pe tot parcursul acestui ciclu: defrișare, producție și transport tipografii precum și distribuție ulterioară către gospodării, dar și degajarea deșeurilor.

În plus, companiile de reciclare atrag atenția: cu cât hârtia este mai lucioasă iar tehnicile de tipar se îmbunătățesc, cu atât este mai dificil și complex de reciclat.

Estetica mediului înconjurător

Odată ajuns la punctul final – cutia poștală sau ușa consumatorului, durata de viață a unui catalog tipărit, rar depășește 10 minute,apoi devine un deșeu. Rezultatele, după cum se poate observa cu ușurința, sunt următoarele: cataloage împrăștiate și cutii poștale arhipline. Acest lucru nu trece neobservat și este adesea subiect de discuție pe rețelele de socializare și pe forumuri.

Eficiența comunicării

Dacă se tipăresc 250.000 de cataloage, nu înseamnă că acestea ajung la 250.000 de utilizatori. Se cunoaște doar tirajul tipărit și numărul gospodăriilor către care au fost distribuite. Astfel, cataloagele tipărite devin o cheltuială de marketing, pentru care nu există o măsurabilitate fiabilă.

De ce, în ciuda neajunsurilor evidente, lanțurile de retail continuă să folosească acest canal de promovare depășit? Adesea în business, mai ales când vorbim despre practici consacrate timp de decenii, decizia nu este una ușoară. Însă există o alternativă recunoscută chiar de marile companii cu tradiție în cataloage tipărite, precum  IKEA sau francezii de la Monoprix, care au renunțat la acestea și au trecut exclusiv la cataloage distribuite în format digital. Motivul declarat – ritmul rapid de digitalizare al consumatorilor dar și pentru adoptarea unor soluții prietenoase cu mediul înconjurător.

Alternativa – Cataloagele în format digital, iată câteva dintre avantaje acestora:

Reducerea deșeurilor

Un avantaj evident al cataloagelor digitale este că acestea nu generează deșeuri, care ulterior trebuie transportate și reciclate.

IKEA a renunțat la tipărirea catalogului cu un tiraj de 40 de milioane de exemplare.

Măsurabilitate 100%

Publicitatea digitală în toate formele sale, inclusiv prin intermediul cataloagelor digitale poate fi măsurată cu succes prin numeroși indicatori – numărul de vizualizări, paginile vizualizate, timpul de răsfoire, produsele căutate, vizitele avute în magazin de către utilizatorii care au răsfoit catalogul. Poate fi distribuit într-o rețea largă de platforme publicitare – rețele sociale,, bannere interactive,newsletter, etc.

Cadru legal permisiv

Pe rând țările UE adoptă directive care interzic trimiterea de comunicări comerciale nesolicitate pe suport de hârtie. De exemplu, în Olanda, acum este necesar să se lipească un autocolant cu consimțământul explicit „Da, vreau cataloage” pe cutiile poștale. Numai persoanele care își declară în mod explicit consimțământul vor primi mesaje publicitare.

Un experiment realizat în Franța, unde se ia în calcul doar consimțământul expres, este de așteptat ca până la sfârșitul anului 2021 cataloagele tipărite să fie complet eliminate, fiind în același timp și o măsură de protecție a mediului.

Magyar Posta – Administrația poștală din Ungaria și-a anunțat recent decizia de a se retrage de la 1 iulie 2021, de pe piața distribuției de materiale publicitare tipărite.

De ce cataloagele în format digital sunt o alternativă eficientă?

Potrivit INS aproape 8O% din totalul gospodăriilor din România au acces la internet, iar conform ANCOM  prima jumătate a anului 2020 a adus o creștere de peste 30% a traficului de internet în  România. „Înseamnă că cea mai mare mare parte din populația activă folosește intens internetul și este logic pentru retaileri să își concentreze eforturile aici”, a declarat Offerista Group Romania – proprietarul Ofertolino.ro

Offerista Group, prin gama largă de produse de promovare digitală, se poziționează drept cel mai apreciat partener pe care retailerii  îl pot folosi pentru a atrage consumatorii în magazine. Folosind soluțiile Offerista Group retailerii pot construi o comunicare directă cu clienții lor prin mai multe canale digitale, cum ar fi platforma Ofertolino.ro, care cumuleaza cataloage digitale de la peste 130 de rețele de retail din România, reclame Social media, sau Programmatic video ADS (Offerista Engage) și altele.

De exemplu, în urma colaborării  cu Offerista Group, un important lanț de bricolaj din Austria își regândește complet strategia de marketing. Cu o rețea de magazine în aproape toată Europa, clientul avea investiții semnificative în cataloagele tipărite, iar în perioada pandemiei, a realizat că acestea nu oferă eficiența necesară și a căutat o alternativă pentru a atrage consumatorii în magazine. Offerista Group a convertit cataloagele în format digital și le-a distribuit către utilizatorului final prin intermediul platformelor sale online. Soluțiile digitale Offerista au adus rezultate excelente, astfel încât, clientul intenționează să elimine cataloagele tipărite,  până la sfârșitul anului 2021.

Peste 50% din clienții * cu care Offerista Group colaborează și au participat la un sondaj, afirmă că intenționează să implementeze doar cataloage în format digital.

* Sursa: sondaj online intern efectuat în ianuarie 2021 , care a inclus clienții Offerista Group Bulgaria.

Dacă sunteți interesați de un parteneriat, nu ezitați să ne contactați aici !

Mai multe articole